Зеленият Блог на Зелена Библиотека

Интерактивното място за здраве. Библиотеката, в която ще научите всичко за суперхраните, тяхното действие и приложение. Много съвети за правилно хранене, тренировки и редуциране на излишните килограми.  


Go Green

Добри и лоши мазнини

Добри мазнини и Лоши мазнини - каква е разликата?

Добрите мазнини предоставят енергия на организма. Те са нужни на децата за тяхното развитие и израстване.

Лошите мазнини карата тялото ни да произвежда лош холестерол, който може да доведе до здравословни проблеми.

Добрите мазнини


Добрите мазнини се наричат ненаситени мазнини. Те се разделят на два вида: мононенаситени и полиненаситени.


Има два вида полиненаситени мазнини: омега-3 и омега-6. Те са известни като есенциални (незаменими) мастни киселини. Нашите тела не могат да произвеждат незаменими мастни киселини, затова трябва да си ги набавяме от храната, която консумираме.


Ненаситените мазнини са изключително важни, защото предпазват от сърдечно-съдови заболявания, рак, инсулт и диабет. Те защитават организма от възпалителни състояния и алергии. Наситените мазнини участват в производството на добрия холестерол и намаляват лошия холестерол, който е свързан със сърдечни проблеми.


Ненаситените мазнини подобряват състоянието на кожата и косата, забавят процеса на стареене. Изключително важни са за развитието на мозъка, укрепват имунната система и регулират нивата на кръвната захар.

Диета с ненаситени мазнини може да помогне да се избегнат проблеми със сърцето в по-късен етап от живота.



Добрите мазнини: къде се съдържат и с какво помагат


Мононенаситени мазнини

Срещат се в:
-
масла като зехтин, рапично малсо и масло от гроздови семена

-ядки и семена

-чисто месо

-авокадо

Имат свойството да увеличават нивата на хубав холестерол за сметка нивата на лошия.

Полиненаситени мазнини

Те се срещат в мазни риби като сьомга и риба тон,ядки и соеви продукти като тофу.
Полиненаситените мазнини могат да намалят производството както на добрия, така и на лошия холестерол. В тази група влизат омега-3 и омега-6 мазнини.


Омега-3

Среща се в:

иба тон, сьомга и скумрия

-орехи, други ядки и ленено семе

-соеви храни

еленолистни зеленчуци

-бобови растения


Омега-3 помага за развитието на мозъка и очите на бебетата в утробата на майката, както и тяхното развитие през първите 6 месеца. Подобрява обучението при децата, стимулира мозъка и нервната система, развива и укрепва имунната система.

За възрастни, омега-3 може да помогне при ревматоиден артрит, облекчава болките, сутрешната скованост и възпалението. Също предпазва от сърдечни заболявания.


Омега-6

Среща се в растителни масла като слънчогледово, фъстъчено, рапица и соеви масла.

Омега-6 предпазва от сърдечно-съдови заболявания, като контролира лошия холестерол.





Лошите мазнини: къде се съдържат и какво причиняват



Лоши мазнини


Лошите мазнини са наситените мазнини и транс мазнините. Те карат телата ни да произвеждат повече лош холестерол и намаляват добрия. Могат да увеличат риска от сърдечно-съдови заболявания. По-трудно е за нашите тела да се отърват от транс мазнините, отколкото от наситените мазнини.


Храните с наситени мазнини са враг на балансираното хранене и в ежедневното меню трябва да присъства минимално количество от тях. Големите количества наситени мазнини могат да доведат до затлъстяване, което от своя страна води до по-късни проблеми със здравето. Най-голямата опасност, която носят наситените мазнини е развитие на сърдечно-съдови заболявания, които сериозно повишават риска от инсулт и инфаркт.


Наситени мазнини

Те се срещат в:

-животински продукти (месото съдържа най-много наситени мазнини)

-палмово и кокосово масло, в преработени храни като бисквити, чипс и брускети

-пълномаслени млечни продукти като масло и сметана


Транс мазнини

Понякога се срещат в:

-търговски сладкиши и бисквити

-храна за вкъщи

-готови храни

-чипсове

-енергийни барове

0 Коментара

Добави Коментар

Искате да знаете повече за правилното хранене?

Включете се в нашия лист и ще научавате първи за интересни статии и съвети отностно здравословното хранене

Име и Фамлия Задължително поле!
Имейл* Задължително поле!

© Всички Права Запазени

Количката ти е празна

Продължи

Количка

Междинна сума:
Отстъпка 
Отстъпка 
Виж повече