Зеленият Блог на Зелена Библиотека

Интерактивното място за здраве. Библиотеката, в която ще научите всичко за суперхраните, тяхното действие и приложение. Много съвети за правилно хранене, тренировки и редуциране на излишните килограми.  


Go Green

Не избягвайте глутена, освен ако не страдате от целиакия

Глутенът е протеин, който често се среща в зърнени храни като ръж, ечемик и пшеница. За хората с целиакия, избягването на глутен е добра идея, защото протеинът им причинява чревни проблеми.


Трябва ли обаче и останалите от нас да правят същото? Ново проучване изследва влиянието от консумацията на глутен при хора без целиакия.



Целиакия е автоимунно разстройство, което засяга милиони хора по света . Хората с целиакия развиват непоносимост към глутен, тъй като протеинът предизвиква чревно възпаление.


Някои хора обаче избягват глутена, въпреки че не страдат от целиакия. За тези индивиди глутенът все още може да причини чревни симптоми.


Биологичната основа за тази несвързана с целиакия чувствителност към глутен не е все още идентифицирана, но все по-голям брой медицински специалисти и лекари са загрижени, че глутенът има отрицателни последици за здравето, като увеличава риска от затлъстяване и развитие на сърдечносъдови заболявания.

В резултат на това все повече хора се обръщат към безглутеновата диета. В действителност, от 2009 г. насам броят на хората, които нямат целиакия, но са преминали към безглутенови храни, се е утроил.


Ново проучване, публикувано в ‘The BMJ’, изследва влиянието на дългосрочния прием на глутен при хора без целиакия.

Както обясняват авторите, предвид факта, че целиакията е свързана с по-висок риск от коронарна болест на сърцето (CHD) - риск, който изглежда намалява при приемане на диета без глутен - новото проучване се стреми да проучи дали дългосрочната консумация на глутен корелира с CHD.


Коронарна болест на сърцето (CHD) е състояние, при което плаката се натрупва в артериите на сърцето, което увеличава риска от сърдечен удар.



Безглутеновата диета може да лиши консуматорите от здравословните за сърцето зърнени култури


За новото проучване екип от изследователи от различни университети в САЩ получават достъп до данните на 65 000 жени и над 45 300 мъже.

Те наблюдават консумацията на глутен от участниците в продължение на 26 години, от 1986 до 2010 г. В началото на проучването участниците не са имали признаци на коронарна болест на сърцето (CHD) . Те са попълвали въпросник за честотата на прием на храна през 1986 г. и продължили да го правят на 4-годишни интервали до 2010 г.

Изследователите разглеждат различни рискови фактори и не установяват значителна връзка между дългосрочното потребление на глутен и повишения риск от CHD. Всъщност, след коригиране на рафинираните зърна и разглеждането на глутена като свързан с приема на пълнозърнести храни, изследователите установяват, че повишеният прием на глутен е свързан с намален риск от CHD.

Авторите изтъкват, че тяхното изследване е чисто наблюдателно и поради това не може да направи никакви изводи за причини и ефекти. Въпреки това, те предполагат, че избягването на глутен може да доведе до по-ниска обща консумация на пълнозърнести храни.

Тъй като се смята, че пълнозърнестите храни намаляват сърдечно-съдовия риск, не се препоръчва придържането към диета без глутен за хора, които нямат целиакия, пишат авторите.

Изследователите също така признават някои от ограниченията на проучването. Това включва факта, че участниците не са били попитани конкретно дали се опитват да избегнат глутен или дали консумират заместители без глутен. Проучването също така не отчита следи от глутен, а индексът на телесна маса (BMI) на участниците не е изследван по отношение на приема на глутен.

Авторите заключават, че:

"Дългосрочният хранителен прием на глутен не е свързан с риск от коронарна болест на сърцето, но избягването на глутен може да доведе до намаляване на консумацията на полезни пълнозърнести храни, които могат да повлияят на сърдечно-съдовия риск. Прибягването до безгутенова диета от хора които не страдат от целиакия не трябва да се насърчава."


Разбира се тук идва и въпросът с пръскането и насилването на житните култури да раждат повече и повече - това е което ни прави болни и често отключва проблеми и непоносимост към глутена. Но това не е фактор да избягваме пшеничните култури, а да търсим качествени продукти и винаги да четем етикетите на храните, които купуваме. 

Няма нужда да избягвате пшеничните култури, ако не страдате от глутенова непоносимост, дори е изключително полезно да ги включите в разнообразното си ежедневно меню, защото за добро здраве имате нужда от всички полезни хранителни вещества.

Пшеницата е изключително богата на редица витамини - А, В, С, Е и К/ минерали - селен, фосфор, манган, цинк, магнезий, желязо и мед. В пшеницата се съдържат омега-3 и омега-6 мастни киселини, около 15 аминокиселини, глутаминова и аспаргинова киселина.



Ползи от пшеница



  • Здравословните предимства на пшеницата зависят изключително много от това, в каква форма я приемате. Ако тя е обработена на 60% в обезцветено, бяло брашно, това означава, че с тези 40%, които остават неизползваеми, Вие губите триците и зародиша на пшеницата, а в тях се съдържат най-ценните за здравето елементи. Когато се храните с продукти, направени от пшенично брашно от 60%, Вие губите почти половината от наличните витамин В1, В2, В3, фолиева киселина, калций, фосфор, цинк, желязо и фибри.


  • Пшеницата и останалите пълнозърнести култури понижават риска от диабет ІІ. Пшеницата, както и другите пълнозърнести култури, са богат източник на минерала магнезий, който действа като кофактор за голямо количество ензими, както и тези, които участват в секрецията на глюкозата и инсулина.


  •  Фибрите от пълнозърнестите храни и плодовете предпазват от рак на гърдата.


  • Лигнаните, съдържащи се в пшеницата и другите пълнозърнести култури, ни влияят като протектор от заболявания на сърцето. Лигнанът е един вид фитонутриент, който е особено концентриран в пълнозърнестите храни. Лигнанът ни предпазва не само от рак на гърдата и от други зависими от хормоните форми на рак, но и от много видове болести на сърцето.

0 Коментара

Добави Коментар

Искате да знаете повече за правилното хранене?

Включете се в нашия лист и ще научавате първи за интересни статии и съвети отностно здравословното хранене

Име и Фамлия Задължително поле!
Имейл* Задължително поле!

© Всички Права Запазени

Количката ти е празна

Продължи

Количка

Междинна сума:
Отстъпка 
Отстъпка 
Виж повече