Зеленият Блог на Зелена Библиотека

Интерактивното място за здраве. Библиотеката, в която ще научите всичко за суперхраните, тяхното действие и приложение. Много съвети за правилно хранене, тренировки и редуциране на излишните килограми.  


Go Green

Топ 5 ползи от Мака при хранене

Мака  (lepidium meyenii) е адаптоген и част от семейство кръстоцветни, също като броколи и зеле. Поради уникалният й състав тя се счита за една от световните природни "супехрани". Мака се отглежда високо в планините на Южна Америка, главно във високите райони на Перу.

Вкусният корен обикновено се среща под формата на прах. Ползите, които носи коренът от мака се изразяват в изравняване на хормоналния баланс, покачване нивата на енергия, повишаване на имунитета.


Мака е не само източник на лечебна храна, но е позната в историята като безопасна суперхрана, консумирана за лечебни цели преди хиляди години в региона на Андите.


Коренът от мака е с много приятен вкус и обикновено се намира под формата на прах. Тя е изключително богата на хранителни вещества (има по-високи нива на калций от млякото). (1,2)

Ползите от мака включват повишаване на плодовитостта при мъжете и жените, хормонален баланс, укрепване на имунната система, повишаване на енергията, издръжливостта, подобряване на сексуалната функция, паметта, и фокуса.


Мака се счита за "адаптоген", име, дадено на някои билки, растения и естествени вещества, които помагат на организма по естествен път да се адаптира към стресови фактори, като по-натоварен график, трудна работа, или заболяване. 


Друг уникален факт за коренът от мака е, че в исторически план тя е считана за един от най-мощните афродизиаци и е традиционна тайна за плодородие на населението, живеещо в Андите.


Ежедневната употреба на мака често кара хората да се чувстват по-"живи" и енергични, и им дава чувство за благосъстояние, за което се смята, че се дължи на способността й да възстановява нормалното хормонално равновесие и да повишава ендорфина. Друго предимство на мака е относително високото количество на абсорбируеми растителни хранителни вещества, включително протеин, фибри, калций, магнезий и др.

МАКА - хранителна информация


Корен от мака на прах се състои от около 18% протеин, 76.5% въглехидрати, 5% мазнини, и 8,5% фибри (несмилаеми въглехидрати). Мака е мощен източник на хранителни вещества, включително:

  • над 20 аминокиселини, включително 8 есенциални аминокиселини;
  • витамини B1, B2, C и E
  • калций
  • магнезий
  • калий
  • мед
  • цинк
  • манган
  • фосфор
  • селен
  • серен
  • натрий
  • желязо


Мака е също богат източник на фитонутриенти.


Не е уточнено точното количество мака, което трябва да се приема дневно, но изследвания показват, че повечето хора се чувстват най-добре, започвайки с една супена лъжица прах на ден, увеличавайки дозата до 2-3 супени лъжици дневно. Тъй като мака увеличава енергията и издръжливостта, много хора обичат да я консумират преди тренировка.


В Андите местните консумирали по 500 грама сушени корени от мака дневно. Повечето хора консумират по един грам до 20 g дневно под формата на прах. 



Топ 5 ползи от МАКА


Въпреки че самия корен мака не съдържа действителни хормони, повечето от ползите му се приписват на способността му да помага за възстановяване на сексуалната функция, ендокринната (хормоналната) система, и психичното здраве:

1. Предменструален синдром, Менопауза, Поликистозен овариален синдром (PCOS)

Коренът от мака е известен с благоприятното си хормонално въздействие, с което помага за подобряване симптомите на ПМС и менопауза. Счита се, че при жени с PCOS, мака помага чрез контролиране нивата на естроген в организма. 


Когато нивата на естроген в организма са твърде високи или твърде ниски овулацията и забременяването стават по-трудни за една жена. Затова балансирането на количеството естроген, което една жена произвежда, както и прогестерон, е много важно за увеличаване на репродуктивното здраве, плодородието и намаляване симптомите, свързани с PCOS, като нередовен менструален цикъл, прекомерен растеж на косми и др. (4)


2. Женските хормони, Плодовитостта и Сексуалното здраве

Проучване направено през 2008 година от списание "Менопауза" показва, че използването на мака дава добри резултати за повишаване настроението на жените в менопауза и намаляване нивата на тревожност и депресия.


Същото изследване показва, че подобряването на настроението води до увеличаване на сексуалното либидо. (5) Отделно проучване, направено през 2008 година от CNS Neuroscience & Therapeutics показва, че увеличаването на сексуалното либидо при жените вероятно се дължи на положителното влияние на мака върху нивата на серотонин, хормона на щастието.


В проучване, направено с помощта на животни, е установено, че при женските животни, които приемат мака, повечето яйчни фоликули са били в състояние успешно да се развият, което е важно за овулацията и репродуктивното здраве. (4)


Смята се, че мака възстановява хормоналния баланс при жените чрез подкрепа на ендокринната система и подпомага надбъбречната жлеза и хормоналното производство на щитовидната жлеза.


Надбъбречната и щитовидната жлеза играят важна роля в регулирането на чувствата - всичко от нивата на стрес до тези на апетит. Възстановяването на здравето на тези жлези е от първостепенно значение за тези, които искат да се чувстват перфектно.



3. Плодовитост и нива на Тестостерон при мъжете 

В клиничните проучвания не е отчетено мака да оказва влияние върху серумните нива на тестостерон. Доказано е обаче, че черната мака има положителен ефект върху производството на сперматозоиди, повече от жълтата и червената.


Червената мака има своите предимства за мъжкото 

хормонално здраве. В изследванията, направени на мъжки плъхове, тя намалила размера на простата им. Това насочва към извода, че червената мака може да помогне за подобряване здравето на хората с простата. 


В други проучвания мака е използвана, за да се подобри производството на сперматозоиди, подвижността, и обема и всички важни фактори за увеличаване на плодовитостта. (1)


В друг доклад за 2010 година са обобщени резултатите от 4 клинични проучвания, проведени от BMC Допълнителна и алтернативна медицина, че мака подобрява сексуалната дисфункция и либидото при възрастни мъже и жени. Другите две проучвания обаче не показват същите положителни резултати, така че все още е необходимо да се определи точната сила на мака върху плодовитостта.




4. Енергия, Памет и Настроение

Тези, които редовно използват мака на прах, казват че ги кара да се чувстват по-будни, по-енергични, и по-ентусиазирани, сравнително скоро след като започнат да я приемат. Положителен ефект от използването на мака за повишена енергията в сравнение с използването на кофеин е, че мака не те прави нервен или ти дава усещане за треперене, както при високи нива кофеин. 


Клинични изследвания показват, че мака има положителен ефект върху енергията, издръжливостта и настроението. Поддържането на положителни нива на енергия е свързано с по-ниски нива на тревожност и депресия, за които мака доказано помага.


Все още не е известно колко точно мака увеличава енергията, но е вярно това че тя е в  състояние да го направи, като същевременно помага за стабилизиране нивата на кръвната захар (които намаляват енергийните пикове и спадове), и поддържа здрава надбъбречната жлеза, която регулира настроението и енергията през целия ден.


Ползите от мака включват също регулиране на хипоталамуса, помага на хипофизната жлеза да функционира правилно, което е друг ключов елемент в балансирането на фокуса и енергията. (4) Увеличаването на фокуса, енергията и настроението дава възможност на хората да се концентрират по-добре, което подобрява паметта и способността за изпълнение на задачи.



5. Антиоксидант

Коренът от мака действа като естествен антиоксидант и повишава нивата на глутатион и СОД (супероксид дисмутаза). Това са двамата бойци срещу болестите в организма ни. Резултатите от последните проучвания показват, че корен от мака помага за предотвратяване развитието на хронични заболявания при хората, които се характеризират с високи нива на "лош" холестерол, високи антиоксидантни състояния и нарушен глюкозен толеранс. (6)


Тъй като мака увеличава нивата на глутатион в организма, тя не само подобрява нашата имунна система и устойчивост на болести, но и балансира холестерола в организма. Освен това мака значително подобрява глюкозния толеранс, чрез понижаване нивата на глюкоза в кръвта. (6) Това е особено важно за тези, които имат проблеми със здравето на сърцето и заболявания като диабет или метаболитен синдром.


Нужни са повече изследвания, които да разкрият как точно мака влияе върху хормоналните и нервни системи на организма, въпреки че първоначалните завършени проучвания показват обещаващи резултати при употреба на мака.



Странични ефекти

Въпреки, че мака няма вредни странични ефекти и нейната консумация е безопасна от хиляди години насам, все още има много да се изследва относно използването на мака за лекарствени цели.


Поради ефективността на мака върху нивата на хормоните, лекарите смятат, че мака не трябва да се консумира от хора, които използват хормонални лекарства за лечение на заболявания като рак на гърдата или рак на простатата, или за други тежки заболявания. На хората, които имат високо кръвно налягане също се препоръчва да не консумира мака.


Не са направени достатъчно изследвания за това как мака влияе при бременни или кърмещи жени, затова е по-добре те да избягват консумацията на мака.



Как да използваме МАКА

Има много прекрасни начини да включите корен от мака в диетата си!


Ако не сте използвали мака досега и искате да тествате нейните ползи, потърсете мака в най-лесно достъпната й форма - на прах. След това започнете да я добавяте към ястията, които така или иначе ще си направите; като закуската например.


Повечето хора предпочитат да не загряват мака на високи температури, защото е възможно някои от хранителните й вещества да намалеят при затопляне.


Много хора също използват мака на прах, като я добавят в различни рецепти, които се адаптират добре към леката й сладост.


Моят любим начин да приемам мака е сутрин в любимата енергийна закуска или в следобедното Мока Смути, обичам да я добавям и в Енергийните кокосови топчета.


От къде да си намеря МАКА?  

0 Коментара

Добави Коментар

Искате да знаете повече за правилното хранене?

Включете се в нашия лист и ще научавате първи за интересни статии и съвети отностно здравословното хранене

Име и Фамлия Задължително поле!
Имейл* Задължително поле!

© Всички Права Запазени

Количката ти е празна

Продължи

Количка

Междинна сума:
Отстъпка 
Отстъпка 
Виж повече